Nalles betraktelse 23 juni
Reklam - på gott och ont
Går det att tänka sig ett reklamfritt liv? Ja, men inte i praktiken.
Möjligen för den som väljer en eremit-tillvaro bortom all ära och redlighet. Om produkterna blir billigare eller dyrare tvistar de lärde.
Själv undrar jag hur reklamen ska kunna löna sig.
Vitae Pros aggressiva kampanjer i tv, tidningar måste kostat tjogtals miljoner. Och i vart fall lockar dom inte mig.
Men tänk ändå vad bra, fyndig och oförglömlig reklam som dykt upp och även fastnat.
Häng med:
Ta´t lugnt - ta en Toy.
En nostalgisk klassiker från 1960-talets biodukar. Ett svenskt tuggummi lanserades och även om märket för en tynande tillvaro numera är det få äldre som inte minns. Uttrycket lever i allra högsta grad.
Oväntat besök (Gevalia)
Bilar och människor på temat som oförhappandes dyker upp litet här och var när man minst anar det.
Det finns bara ett sätt att stoppa dem - i munnen. (Ahlgrens bilar)
En av de bästa slogans som skapats. Hållbar i årtionden. Aldrig omodern.
Gula hinnan det är känt - borstas bort med Pepsodent
Rimmande tandkräms-reklam med några år på nacken som spelade lite grand på oron för att se ovårdad ut i truten. Numera kasserad av företaget.
Mmmm .... Marabou
Kvar än efter fem decennier och ett elegant begrepp för att lansera företagets choklad. De som hängt med ett slag associerar omelbart till Yvonne Lombards småsexiga framtoning i bioreklam som inleddes för sisådär 50 år sedan och är ett alltjämt gångbart "recept".
- Du, Perikles. Hvornär smager en Tuborg bedst?
- Hvergang.
En fullträff som används än idag för att visa vilket danskt öl man bör inmundiga.
En klassiker. Oslagbar tiopoängare.
Juicy Fruit - a package full of sunshine
Amerikansk tuggummi-propaganda från tidigt 1960-tal.
Illustrerad på bioduken med sol, bad, värme, njutningslystna och problemfria ungdomar som framstod som ännu mer perfekta om de använde käkmusklerna till Juicy fruit.
Nalle Weinstock